Mina 10 bästa tips att skapa en fin och meningsfull reflektionsstund

Dec 15, 2023

Hur har du det så här i juletider? Jag hoppas att du tar dig tid att njuta av nuet. Trots att det kanske är mycket att stå i runt omkring.

Min filosofi är att det är viktigt att ha verktyg för att kunna ta hand om sig själv på bästa möjliga sätt, det gäller både i bra och svåra tider.
Ett av de bästa sätten jag vet är att hitta en egen reflektionsstund, och att göra den till den viktigaste stunden på dagen eller under veckan.
Här får hela du vara med dina tankar, känslor, din fysiska kropp och din själ.
Det är ett sätt att checka in med sig själv och lyssna in till alla olika delar och landa i din sanning. Samtidigt som du tränar mindfulness, att komma från vänster hjärnhalva, tankar stress och görande, till höger hjärnhalvan, till nuet och närvaron i det som är.

En av de viktigaste sakerna för att ta hand om dig själv och ditt välmående, är att ta sig tid för dig själv och din egen tid. Tid för reflektion, att stilla dig och lyssna inåt.

Idag tänker jag prata om hur du kan skapa dig en egen stund för dig själv, gärna varje dag och i alla fall varje vecka. Här kommer dela med mig av mina 10 bästa tips på hur du skapar en fin stund för dig själv och ditt välmående. Jag har jobbat med det här väldigt länge och väldig medvetet. Jag checkar in med mig själv en gång i veckan och för mig passar det på söndagar. Lyssna till följande 10 tips och se vad som passar dig.

  1. Bestäm en tid för dig själv och din egen reflektionsstund
    Bestäm dig för en dag och tid i veckan då du har din alldeles egen tid för reflektion.
    Själv gillar jag söndagar, då det blir ett fint avslut och summering av veckan som gått och en fin start inför veckan som kommer. Att bestämma sig för en dag och gärna även en tid, när du gör din relfktionsstund, gör det lättare att få det gjort. Än att du bara tänker att jag ska göra det nån gång, vilket är lite otydligt.
    Ett annat tips är även att bestämma dig för var och hur du gör din reflektionsstund. T ex att du sitter i ett visst rum, på en viss plats och har med dig ett visst material. Då blir det också enklare att få det gjort. Att du kanske samlar de saker du vill ha med under din reflektionsstund i en låda eller korg, så blir det lätt att plocka fram den och få det gjort. Istället för att du ska börja med att fundera på vad du behöver, dit ”kit” är klart. I min låda som jag har vid min reflektionsstund, har jag ett antecknignsblock att rita i och en antecknignsbok att skriva i, jag har oljepastellkritor och pennor, jag har olika inspirationskort, eteriska oljor, servetter mm.
  2. Sätt på en låt du gillar och rör på kroppen
    Ett annat toppentips är att sätta på en låt du gillar och röra dig till en stund. Det räcker med bara en låt, några minuter, för att aktiviera kroppen och få kontakt med din viktiga kropp, din boning här på jorden. Mina favoriter är följande God Morgon, med Tomas Andersson Wij, Tillit med Cecilia Kyllinge, Det Kommer Bli Bra, med Laleh, Brave med Sara Bareilles eller varför inte Firework med Katy Perry
  3. Lyssna på en guidad meditation
    Efter att du har rört på kroppen lite, tycker jag att det är en bra början att meditera, det är ett sätt att släppa tankarna och allt annat en stund och lyssna in till dig själv och ditt eget välmående. Hur har jag det med mig själv just nu. Vi lugnar ner hela vårt system, både den fysiska kroppen slappnar av och hjärnan går ner i varv, när vi mediterar. Då är det lättare att lyssna in till din egen sanna röst, din sanning, din intuition inom dig.
    Hitta någon meditation som du tycker om, det är viktigt att du gillar rösten som du lyssnar till och att meditationen får dig att slappna av och gå ner i varv. Prova gärna mina guidade meditationer som jag har på min hemsida.
  4. Rita en bild
    Jag tycker alltid att det är en bra idé att rita en bild, efter meditationen, det kan vara en bild som du fick till dig efter meditationen eller bara en nulägesbild, om hur du har det just nu. Att rita en bild, gärna med kritor i olika färger, gör att vi får ut våra tankar och känslor i en bild, utanför oss. Det gör att vi blir tydligare för oss själva. Vi kan se bilden och skriva om den, vad som kommer till oss, tankar och känslor som vi sitter med. Det gör att vi får ut det som finns inom oss i vårt system och kroppen, utanför oss, vilken är välgörande. Istället för att tankar och känslor kör runt inom oss, så få vi ut det i vårt system, så det är ett sätt att frigöra saker inom oss och få ut det. När vi får ut det, kan vi också titta på det och på det sättet kanske bli tydligare för oss själva och förstå vad vi själva är inne i just nu. Då kan det också bli lättare att förstå vad vi behöver framtå, om vi vill ha mer eller mindre av det vi är inne i.
  5. Sätt på musik, som bakgrund
    Jag burkar alltid spela bakgrundsmusik när jag har min reflektionsstund, det är ett sätt att stilla mig och det påverkar mitt hörselsinne. Jag spelar nästan alltid Deva Premals musik, som är en lugnande musik, som mantra sånger. Som du vet påverkar även hörselsinnet dig och ditt välmående, att när du stillar dig och vill ha en sund av lugn och ro, är det viktigt att även välja en lugn musik som gör att hela du slappnar av. Någon form av mindfulness, spa musik eller annan avslappningsmusik, som till exempel spelar på spa eller när du går till en massör. Just för att du ska stilla dig, gå ned i varv och slappna av.
  6. Skriv och reflektera
    Att skriva och reflektera är det bästa sättet att följa och jobba med sig själv och sin utveckling. Istället för att jag bara låter tankar och känslor, köra runt inom mig, så får jag utlopp för det. Precis som med bilderna är det ett sätt att bli tydligare och förstå mig själv. Jag kan också reflektera över hur jag kan få mer av det jag mår bra av och mindre av det jag mår dåligt av. Ett rita och skriva är också ett bra sätt att följa sin utveckling över tid och se vilka förändringar som faktiskt sker. Vi tror att vi ska komma ihåg allt, men det gör vi inte. Våra tankar är flyktiga och vi glömmer och förtränger lätt saker. Att skriva ner och sedan gå tillbaka och läsa vid ett senare tillfälle, gör att vi ser vilken förändring som faktiskt sker. Det är roligt och meningsfullt, om du är intresserad av dig själv och din egen utveckling.
    Många säger till mig att de inte vill skriva, utan de sitter och tänker på hur det varit istället. Men jag vill säga att det är inte samma sak. Du behöver skriva, för att få det ut ur systemet och för att bli tydligare och för att komma ihåg. Som du säkert vet, så finns det också fördelar med att skriva för hand, det är en inlärningsmetod, att skriva och reflektera, så det kommer alltid vara min viktigaste rekommendation. Om du inte gör något annat, reflektera och skriv om det som kommer till dig, om du vill följa din utveckling.
  7. Använd doftsinnet, genom eteriska oljor, doftljus el doftpinnar
    Du som har varit på kurs hos mig, vet att jag alltid använder eteriska oljor, att dofta på. På kurser brukar jag använda en doft för dagen, beroende på vad vi ska jobba med. Doft sinnet är ett starkt sinne och påverkar vårt humör.
    Vi kan därför välja oljor, med dofter som hjälper oss med det vi behöver i stunden. T ex om vi vill ha lugn och ro, kan vi använda oljor som lavendel, som är lugnande och avslappnande, kanske minns du små påsar av lavendel som las i linneskåpen förr i tiden, för att lakanen skulle dofta gott och ge oss en lugn och avkopplande sömn. Det finns även Geranium, som är en rosdoft, som ger ett balanserande lugnande känsla, för åter balansering och kontakt med hjärtat. Även Grapefukt, är en lugnande olja, som skänker kontakt med naturen, tacksamhet och kontakt med hjärtat.
    Om vi istället vill ha något som piggar upp, om du vill bli mer energisk och få fatt på din energi, så kan du använda Eucalyptus eller Pepparmynta, som ofta finns i halstabletter och det är för att doften har en uppiggande och uppfräschande doft, som rensar huvudet och gör att vi blir mer klartänkta och alerta. Precis som citron, som ofta finns i disk- och städmedel, vilket är en uppfräschande doft.
    Jag har många eteriska oljor och känner in vad jag behöver just den dagen och väljer en doft för det, häller upp några droppar på en servett och sedan kan jag ha med mig den under min reflektionsstund och även under dagen som kommer. Jag köper mina eteriska oljor på nätet, men det burkar även finnas i välsorterade hälsokostbutiker.
    Om du inte vill använda eteriska oljor, men ändå använda doftsinnet, så finns det idag olika sorters doftljus och även doftpinnar, med olika dofter.
    Det är en verkligen en starkt rekommendation att använda doftsinnet vid din reflektionsstund, förutom att du påverkar ditt eget humör, så gör det stunden så mycket skönare och finare och mer minnesvärd.
  8. Dra ett inspirationskort
    Jag använder också olika inspirationskort i min reflektionsstund. Allt ifrån kort som heter just ”inspirationskort” som är positiva, peppande och upplyftande kort för dagen. Till att jag använder Änglakort, där jag kan dra ett kort och få ett ord från ”änglarna” som inspiration. Det finns en mängd olika kort att använda sig av, allt från Ocho kort, orakelkort, ängakort, tarotkort, kort med inspiration från djur och natur osv. Tanken är att dra ett kort och se vad de står på det och göra en reflektion kring, vad har det här med mig och mitt liv att göra just nu.
    Det är ett sätt att få ett ord eller en mening att reflektera över. Ett sätt att hjälpa sig att få inspiration till reflektion. Istället för att jag själv tänker ut allt, så får jag input utifrån och kan då reflektera över vad det ordet betyder för mig just nu. Ytterligare ett sätta att bli tydligare och förstå sig själv. För mig är det väldigt viktigt att det är jag själv som drar mina kort och tolkar mina kort och dess mening. Då jag är av övertygelsen att vi alla har vår egen sanning inom oss och därför ska göra våra egna tolkningar.
  9. Använd naturmaterial
    Själv älskar jag naturen och naturmatieral. Jag brukar alltid plocka in något på mina lunchpromenader i naturen. På sommaren blir det naturligt blommor, men så här på vintern kan det även vara vintergröna växter, kottar, pinnar, löv, mossa, nypon som finns kvar på en buske eller något annat. Att sätta det i en vas, eller lägga på en tallrik eller i en skål, gör att vi får med oss naturens läkande kraft in i vårt hem. Det är ett fint sätt att uppmärksamma naturen, årstiden och utnyttja naturens självläkande kraft. Så se till att han något från naturen på din reflektionsplats.
  10. Läs en dikt och reflektera vad den betyder för dig
    Ett sista tips är att läsa en dikt och reflektera över vad den betyder för dig just nu. Precis som inspirationskorten, kan vi få nya perspektiv och idéer från en dikt. Själv är jag ett stort fan av Sofia Sivertsdotter, som skrivit många diktböcker. De handlar om precis det jag vill förmedla, att lyssna inåt, till sig själv och sin egen vishet. De handlar ofta om att lyssna itll sin inre röst om att skapa utrymme för det som är allra viktigst i livet. Hennes buskap handlar om att det finns meningsfullhet genom att sakta in och skapa av, för att höra vår egen inre vishet och att vila i att vara älskad, precis som vi är.

Så det här var mina 10 bästa tips som inspiration för att göra en fin reflektionsstund för dig själv och ditt välmående.
Ta till dig det du tycker passar dig och utveckla din egen reflektionsstund i ditt liv.
Det viktiga är alltid det som blir gjort i verkligenheten, så gör det enkelt, till att börja med, hitta den dag och tid som passar dig, börja gärna genom att lyssna på mina guidade meditationer och skriv lite om det som kommer till dig.
Sedan kan du utveckla din stund varefter som och lägga till fler delar.

Lycka till nu med att skapa en riktigt fin och meningsfull sund för dig själv, din utveckling och ditt välmående.

Vill du prova på en egen reflektionsstund tillsammans med mig?
Varmt välkommen att vara med på min live workshop online!
Här guidar jag dig i olika övningar där du får du meditera och lyssna in till dig själv, tillsammans med mig. En stund att landa, lyssna inåt, bara vara och fylla på med energi.

En perfekt kickstart inför det nya året 2024
Det finns två datum att välja på, den 3/1 eller 4/1 januari kl 18.00-19.30 och det är helt gratis för dig. (Samma workshop vid båda tillfällena, så välj det datum som passar dig bäst.)

Anmäl dig på länken här: https://www.ingridthorngren.se/liveworkshop
Varmt välkommen!

Du kanske också gillar...

Så tränar du mer självmedkänsla och acceptans och blir fri

Apr 19, 2024

Hur du sätter hälsosamma gränser för dig och ditt välmående

Apr 12, 2024

Så påverkas din hälsa och musik och dans - det är rena medicinen!

Apr 05, 2024