Varför känner vi och hur kan kroppen hjälpa oss att frigöra våra känslor?

Mar 18, 2022

Förra veckan skrev jag om hur hälsosamt det är för kroppen att dansa.
Idag vill jag berätta om hur kroppen kan hjälpa oss att frigöra våra känslor,
så att de slipper fastna i kroppen och skapa smärta.

Hur skapas känslor?
Våra känslor skapas av vår hjärna, som analyserar det vi är med om. Hjärnan gör både en yttre analys av det som sker utanför kroppen, dvs av våra sinnesintryck; vad vi ser, hör, doftar, smakar och känner samt av en inre analys, dvs av kroppens signaler till hjärnan; hjärtat som bultar snabbare, andningen som blir snabb och muskler som spänns, när vi blir rädda. Hjärnan gör en tolkning och analys av yttre och inre signaler och skickar sedan en känsla, i detta fall en varningssignal till oss genom känslan rädsla, för att vi ska bli rädda, om vi t ex blir hotade.

Känslorna finns i kroppen
Alla känslor ger sig till uttryck i fysiska förnimmelser i kroppen. Vi kanske känner en klump i magen eller i halsen, eller kanske blir vi alldeles stela, eller känna ett pirrande i kroppen. När vi blir mer uppmärksamma på våra fysiska förnimmelser i kroppen och börjar lyssna in till vad det är för känsla bakom den förnimmelsen, så är det lättare att frigöra känslan från kroppen.

Det vanligaste sättet när vi kommer i kontakt med obehagliga känslor, är att vi inte vill vara med känslan. Vi vill fly från känslan eller förtränga den eller distrahera oss med annat, som jobb, shopping, mat, träning osv. Allt för att slippa sitta och känna den jobbiga känslan. Men känslor är viktiga för oss och de har budskap till oss, om vi stannar upp och lyssnar. Att våga vara kvar i känslan och i kroppen och andas och kunna acceptera känslan, då är chansen större att känslan löses upp. Annars kan den lätt fastna i kroppen. Var ska den annars ta vägen?

Att frigöra känslorna från kroppen
Ett av de bästa sätten att frigöra känslor från kroppen är att röra på kroppen. Ni vet när vi blir arga, irriterade, besvikna, så känns det i kroppen. Att då gå ut och promenera, springa, styrketräna, skaka eller dansa ut känslorna är fantastiskt. Det är ett sätt att frigöra känslorna från kroppen och få ut dom och deras energin ur vårt system. Och det bästa är att det sker av sig själv, bara genom att vi rör på oss.

Vad händer när våra känslor fastnar i kroppen?
Om vi inte tar kontakt med våra känslor, så kan de hända att de fastnar i kroppen. Speciellt om vi kanske inte tillåter oss att bli ledsna eller arga. När vi inte accepterar och är närvarande med känslan så stoppar vi ner känslan i kroppen och där fastnar de. Då kan de innebära att vi över tid får smärta i kroppen. Därför är det så viktigt att stanna upp, bli uppmärksam på kroppsförnimmelsen och känslan. Därefter röra kroppen, så att känslan kan frigöras.

Om inte känslan och dess fysiska reaktion i koppen får möjlighet att uttryckas, skapas det blockeringar av livsenergin i kroppen som försämrar vårt välmående och vår hälsa.

När vi dansar frigörande dans får vi tillfälle att städa ut våra känslor från kroppen. När kroppen rör sig på ett sätt som den inte brukar, kommer blockerad energi i rörelse, det gör att de förträngda eller bortglömda känslorna upplöses. I dansen behöver vi inte tänka så mycket, kroppens egen intelligens tar hand om processen. Vi behöver bara vara där och vara öppna, nyfikna och villiga att prova.

Att släppa tankarna och kontrollen för en stund, att bara röra fritt på kroppen till musiken och vara närvarande i andningen. Resten sköter sig själv. Kroppen har en egen intelligens som strävar efter balans, så ju mer närvarande du kan vara med dina känslor och dess förnimmelser i kroppen, så kan du med dina rörelser, din andning och din medvetna närvaro frigöra känslorna.

När du kan acceptera känslorna som är, kan du frigöra dess energi och det blir ingen blockering i kroppen. Magiskt eller hur?

Är du nyfiken och vill veta mer om hur den frigörande dansen fungerar, så rekommenderar jag varmt min lärare Anne Grundels bok "Frigörande Dans i mindfulness, vad händer egentligen" som är baserad på Annes alla år av erfarenhet av dansens positiva och hälsosamma effekter.

Du kanske också gillar...

Från Att Göra till att Bara Vara - så här gör du!

Jun 21, 2024

Vad en daglig promenad gör för ditt välmående

Jun 14, 2024

Skrivande ökar ditt välmående och din personliga utveckling

Jun 07, 2024