Öka din uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla med mindfulness

Jan 19, 2024

Jag vill som alltid inspirera och stötta dig till att ta hand om dig själv, så att du kan må bättre - inifrån och ut - för det förtjänar du.

Som du vet så är jag en stor förespråkare av små dagliga rutiner som hjälper dig att må så bra det går. En viktig del av min egen rutin, är min dagliga meditation och mindfulness träning och det gör verkligen en enorm skillnad för mitt humör, tålamod och hela min känsla för mig själv och min dag. Jag blir lugnar, mer närvarande och mer fokuserad, vilket gör att jag utan att stressa också blir mer effektiv.

Idag vill jag därför inspirera om hur mindfulness kan hjälpa dig att må bättre.
I dagens podd pratar jag om hur du genom att checka in med dig själva, via mindfulness meditationer, blir mer medvetet närvarande, mer avslappnade och i kontakt med nuet, mer fokuserad och inkännande. Så lyssna in till vad alla fördelar med att träna mindfulness är, hur du gör och vad det leder till.

Lyssna till dagens avsnitt av Balans i livet podden här:
62. Mindfulness hjälper dig att träna uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla

Men vad är mindfulness egentligen?
När jag jobbar med personlig utveckling, både i enskilda samtal och i alla mina kurser är mindfulness en stor del av arbetet. Mindfulness är ett förhållningssätt som utvecklar både vår uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla. Tre bra saker på en gång alltså.

Att vara mindful handlar om att vara fullt medveten, om vad som sker i nuet utan att döma eller värdera det som sker, bara observera, dvs att kunna stanna upp och bli mer medveten. När vi jobbar med vår personliga utveckling, så vill vi öka vår medvetenhet, dvs förståelsen om oss själva. För ju mer vi förstår, desto lättare är det att ta eget ansvar för oss själva och göra kloka medveten val. Istället för att vi dras med av vad andra tycker och tänker eller kanske dras med av våra egna tankar och känslor. Så kan du istället när du stillar dig, via mindfulness övningar, lättare lyssna in till din egen inre kompass, fatta dina egna kloka och visa beslut, utifrån vad som gynnar dig. Och inte springa på andras bollar.

Vad är fördelarna med mindfulness?
Oavsett livssituation kan du med träning i mindfulness minska din stress och oro, samt öka din livskvalitet.

Egentligen är det en fråga om att göra de resurser som du redan har mer medvetna och sedan utveckla dem. Med enkla övningar kan du lära dig att bli alltmer mindful (medveten) och därigenom göra klokare val och bättre klara av stress och press i livet, både i privat- och yrkesliv.

Och du - jag vet att det är möjligt.
Jag har själv gjort resan, från att jag hade tappat bort mig själv i för mycket jobb, stress, press och förväntningar från andra. Till att via mindfulness träning, lära mig att lyssana på mig själv, stilla mig och skapa mer balans i mitt liv.

Nu har jag jobbat med minfulness dagligen i mitt liv i drygt 20 år och jag har jobbat med hundratals kvinnor under de senaste 10 åren, som upplever samma sak. Du känner dig lugnare, tryggare och mer i kontakt med dig själv

Här är Camillas upplevelse av mindfulness
När hon tränat mindfulness med mig under min 10 veckor långa onlinekurs i höstas, skrev hon så här:
"Jag har fått en ökad förståelse för hur kropp, tankar, känslor och själen hänger ihop och att jag själv kan påverka mitt liv och mitt välmående. Jag väljer nu mer medvetet vad jag lägger min tid på. Jag vet mitt eget värde och känner inte att jag behöver leva upp till andras förväntningar längre. Min allra största förändring är att jag slutat stressa på jobbet och att jag upptäckt att naturen är min vän."

Fantastiskt eller hur! 
Sluta stressa på jobbet, är det verkligen möjligt tänker du? Japp, det är det, om du lär dig hur du gör, är det fullt möjligt att skapa en förändring!

Med träning av mindfulness i vardagen lär du dig att minska din stress, bli mer uppmärksam på det som är här och nu och att fokusera på det som är viktigt.

Mindfulness hjälper dig att sova bättre. Att bättre hantera förändringar och jobbiga saker som sker i livet, på ett lugnare och mer accepterande sätt.

Själv har jag tränat meditation och mindfulness varje dag i snart 20 år och jag tycker att det största värdet för mig, är att verkligen fullt ut kunna vara lugn och närvarande i nuet och därmed lättare kunna njuta av mitt liv fullt ut.

Vill du veta mer om hur Mindfulness fungerar och hur det kan hjälpa dig att må bättre?
Ställ dig på väntelistan till min Onlinekurs, så är du den första som får inbjudan till min gratis inspirationsföreläsning som är på gång SNART!

Här kommer jag berätta exakt vad du behöver göra för att skapa mer balans i livet, och mer om varför mindfulness är så viktigt för ditt välmående.

Pst. Dessutom får du en fin fin extra bonus enbart till dig som står på på väntelistan. Om du är intresserad av onlinekursen, när den öppnar upp för anmälan, så du har inget att förlora – vad väntar du på 🙋‍♀️?

Ställ dig på väntelistan HÄR

Med det vill jag önska dig en skön och mindful helg ❄️, njut av nuet,
men planera för framtiden, det är du värd.

Tag hand om dig och din bästa vän – dig själv ❤️!
Hej så länge,
/Ingrid

Du kanske också gillar...

Så tränar du mer självmedkänsla och acceptans och blir fri

Apr 19, 2024

Hur du sätter hälsosamma gränser för dig och ditt välmående

Apr 12, 2024

Så påverkas din hälsa och musik och dans - det är rena medicinen!

Apr 05, 2024