KBT - ändra dina tankar och beteende och må bättre.

Jul 07, 2023

Tjoho 🎉 idag kommer avsnitt 35 av Balans i livet podden, så roligt!

Jag har fått så mycket positiv feedback från många av er – tack från hjärtat ❤️.

Hör gärna av dig och berätta vad du tycker om avsnitten och vad du vill höra mer om. Jag blir så glad för all feedback 🙏 och jag tar tacksamt emot dina synpunkter.

Eller om du vet någon person som arbetar med personlig utveckling, som du tycker att jag ska intervjua i podden.

Här är de mest lyssnade avsnitten just nu:
Plats 1) Avsnitt 11. Du mår som du tänker, om tankens kraft
Plats 2) Avsnitt 7. Din viktiga egenvård, så kommer du igång
Plats 3) Avsnitt 6. Vinsten av små dagliga goda vanor
Plats 4) Avsnitt 14. Hur vet jag vad jag vill? Att använda min vilja
Plats 5) Avsnitt 10. Om självkänsla, hur du förbättrar den och varför det är viktigt

Jag hoppas att du nu i sommar kanske har lite mer egen tid att lyssna in till podden och få mer inspiration om hur du kan skapa mer balans i ditt liv.

Du lyssnar enkelt i din mobil
I appen Podcaster, Googel Podcast eller på Spotify. Gillar du podden, prenumerera på den, genom att Följa programmet i din mobil, så kommer podden direkt i ditt Podd Bibliotek. Så att du inte missar något avsnitt.

Dela gärna podden till andra, så hjälps vi åt att sprida mer Balans i livet till flera. Tack på förhand 🙏!

Dagens avsnitt nr 34:
KBT Ändra dina tankar och ditt beteende och må bättre

Här samtalar jag med min kollega Catarina Guldberg, som är KBT och EFT terapeut och karriärcoach. Hon jobbar med olika typer av problem t ex stress, ångest, fobier, trauman, övergrepp, mobbning mm.

Hon har också skrivit boken ”Din stress påverkar mig” om hur vi som anhörig, kollega, chef eller vän kan hjälpa en person som stressar mycket.

Kognitiv beteendeterapi (KBT) är ett samlingsnamn där vi tränar på att använda oss av nya tankemönster och nya beteenden för att minska olika problem i livet. Här jobbar vi med att förstå hur mina tankar, påverkar mina känslor, som påverkar kroppen och mitt beteende. När jag blir mer medveten om detta kan jag också välja en annan tanke och ett annat beteende, som gynnar mig bättre.

Vi pratar om hur vi kan hantera stress, oro och måsten och hur vi kan lära oss att prioritera, vad som är viktigt och bråttom.

Catarina delar med sig av sina bästa tips hur du kan minska stressen i din vardag. Ofta handlar problemen om rädsla t ex för att släppa kontrollen. Men det är inget fel på dig, du har bara tankar och ett beteende som inte gynnar dig.

Så varmt välkommen till dagens avsnitt och att lära dig mer om KBT och hur det kan hjälpa dig att må bättre. 

Du, tänk på att stress, oro och ångest kommer av våra egna tankar, där vi bygger upp en massa fantasier och skräcksenarier om framtiden, som skapar negativa känslor och påverkar vårt mående negativt.

Kom ihåg, att istället njuta av nuet.  Nuet är det enda vi kan ha kontroll över och i nuet är det oftast helt ok.
Så passa på att njut allt du kan av här och nu - det är väl ändå det livet går ut på, att njuta varje liten stund vi kan, här och nu. Vi kan inte njuta och inte vara lyckliga i framtiden, bara här och nu. 

Önskar dig nu en fortsatt fin sommar och lite ledighet ☀️💦🌼!
/Ingrid

Så tills vi hörs igen - ta hand om dig och din bästa vän - dig själv ❤️!

Du kanske också gillar...

Oxytocin ger dig stressreducering och utvecklar närvaro och samhöri...

May 17, 2024

Så använder du naturen och sinnena, för att komma till här och nu

May 10, 2024

Naturen & sinnena tar dig till här och nu, det är ren stresshantering

May 03, 2024