Så tränar du mer självmedkänsla och acceptans och blir fri

Apr 19, 2024

Hur kan du acceptera något du inte gillar? Låter svårt eller hur?
Men varför är det viktigt med acceptans för dig och ditt välmående?

Att vara människa innebär många utmaningar, bl a att kunna hantera svåra och jobbiga saker som händer, livet är verkligen tufft och utmanande för oss alla, emellanåt. Vi blir sjuka, någon nära anhörig går bort, vi förlorar jobbet, separationer, utmanade situationer på arbetet eller i privatlivet.

Att träna på acceptans handlar om att du ska kunna acceptera även jobbiga saker, sådant som är förfärligt, svårt och jobbigt och som du inte gillar alls. Kanske händer det saker som skapar mycket sorg, förtvivlan, stress och oro.

Acceptans handlar alltså inte om att du ska gilla det som händer. Tvärtom.

Att träna på acceptans - handlar om att bli fri 
När du inte accepterar det som sker, så slåss du mot verkligheten. Tankar som ”det borde vara annorlunda” kanske dyker upp, och de tankarna kan leda till mycket stress och oro och få dig att må dåligt.

Men när du tränar på att acceptera det som skett, även om det är förfärliga saker, så släpper du taget om förväntan att det borde vara annorlunda och då blir du fri. Fri att fokusera på det du istället kan förändra. Du kan inte förändra situationen som den är just nu, den är som den är. Acceptera och släpp taget. Då kan du välja att fokusera på vad du kan göra framåt. 

Det skapar en mer positiv energi för handling framåt, istället för att fastna i passivitet i det som är jobbigt just nu.

Självmedkänsla och acceptans är nära relaterade och kompletterar varandra och båda spelar en viktig roll för vår hälsa och välbefinnande.

Självmedkänsla, handlar om att behandla dig själv med vänlighet, medkänsla och förståelse, särskilt när du upplever svårigheter eller misslyckanden.

Det handlar om att vara din egen bästa vän och att ge dig själv den omsorg och uppmärksamhet som du skulle ge till en nära bästa vän i samma situation.

Dagens Podd
Här får du mina bäst tips om hur du kan träna på både acceptans och självmedkänsla i din vardag, och därmed bli mer fri och öka ditt välmående. Lyssna i din mobil där du lyssnar på poddar eller på hemsidan här. Glöm inte att Följa podden, så att du inte missar något avsnitt. Lyssna här:

75. Så här tränar du på självmedkänsla och acceptans för mer frid och glädje


Vill du veta mer om vad du kan göra för att lära dig mer om gränssättning, självmedkänsla och acceptans?

Varmt välkommen till min gratis föreläsning online 🎉!

Här får du reda på varför det är så viktigt att:
- prioritera din egen tid och ditt eget välmående
- attt säga nej och sätta sunda gränser
- att träna acceptans, tacksamhet och kunna hantera dina negativa tankar.

Läs mer i brevet nedan ⬇️ och anmäl dig nu! Jag ser fram emot att ses!

Så tills vi hörs igen,tag hand om dig och dina bästa vän, dig själv❤️!
Hej så länge!
/Ingrid

Välkommen till min gratis inspirationsföreläsning, online 🎉! 

Är du som många av de ambitiösa kvinnor jag möter, kanske du känner igen dig i följande problem och utmaningar:

- Du har svårt att prioritera din egen tid och ditt eget välmående 

- Du har svårt att säga nej och sätta sunda gränser för ditt välmående

- Du har svårt att acceptera livet som det är just nu, det borde vara annorlunda

- Du har svårt att tänka positivt om dig själv och känna självmedkänsla 

Stämmer det? Bra, då är du på rätt plats! På den här föreläsningen kommer vi att utforska följande frågor: 

1. Varför det är viktigt att du prioriterar dig själv och ditt eget välmående
Identifiera vad som är viktigt för dig i ditt liv och vad du behöver göra för att ta hand om dig själv och ditt eget välmående.

2. Varför det är viktigt att säga nej och sätta sunda gränser för dig själv
Det här är för dig som ofta anpassar dig inför andras behov och ställer upp och springer på andras bollar, fastän du inte riktigt vill eller orkar. 

3. Varför det är viktigt med acceptans, tacksamhet och att kunna hantera dina negativa tankar.

Här får du veta vad du kan göra för att träna mer acceptans, självmedkänsla och hantera dina negativa tankar, för att skapa mer glädje och frihet i livet.

Även om det inte bara finns ett sätt, att skapa det där bästa livet, där du känner att du verkligen kan njuta i balans och harmoni, så finns det vissa steg som du kan ta och som underlättar.

Här kommer jag gå igenom vad du behöver göra och varför det är viktigt, för att åstadkomma en förändring i ditt liv. Att kunna visualisera något så abstrakt som "mer självmedkänsla och acceptans i livet" ger en helt ny klarhet och riktning.

Om det här gäller dig också, så kommer du ha stor nytta av föreläsningen.

Anmäl dig HÄR så ses vi snart!

Datum och tider: Tisdag 23 april 18.30 och torsdag 25 april kl 12.00

Var: Online föreläsning (du kommer inte synas på bild)

Pris: Kostnadsfritt, men du behöver anmäla dig för att vara med

Det här är för dig som är redo att få inspiration och komma vidare i din utveckling!

Du är varmt välkommen! Jag ser SÅ mycket fram emot att mötas 🙋‍♀️.

PS Föreläsningen spelas in, så anmäl dig även om inte tiderna fungerar för dig, så får du en inspelning i efterhand ✌️!

Du kanske också gillar...

Oxytocin ger dig stressreducering och utvecklar närvaro och samhöri...

May 17, 2024

Så använder du naturen och sinnena, för att komma till här och nu

May 10, 2024

Naturen & sinnena tar dig till här och nu, det är ren stresshantering

May 03, 2024